ساینا نمونه فیس لیفت شده ای از تیبا میباشد که چراغها و برخی از دیگر بخشهای آن تغییر پیداکرده است که در ادامه در رابطه با مشخصات فنی ساینا و ظاهری که دارد با شما بیشتر صحبت میکنیم.
در نمای جلو چراغهای چندضلعی دیده می شود. چراغهای مه شکن بر روی سپر میباشند و خطوط شکسته بر روی بدنه به چشم میخورد ازجمله بر روی کاپوت و در نمای جانبی. باوجوداینکه تلاش طراحان در قسمت جلو خوب بوده، اما در نمای عقب با طراحی چندان جذابی روبهرو نیستیم.
سایپا در ساینا بهطور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده میباشد تا آن را بروزتر و دیدنیتر نماید. در قسمت جلویی این خودرو فرم کاپوت به طور کاملً عوض شده و چراغهای جلو همشکلی کشیده پیداکردهاند که تا حدودی چراغهای جلوی نیسان پولسار را تداعی مینمایند.
جلوپنجره و سپر جلو هم عوض شده و فرم این دو باهم تا حدی یادآور جلوپنجرهٔ دوکیشکل لکسوس میباشند. در بخش عقب هم شاهد تغییرات جامعی هستیم که در اینجا هم الهامات از دیگر خودروهای معتبر مثل چراغهای سوزوکی کیزاشی شباهت داشته و سپر، پروژکتورها و فرم کلی عقب نیز فرد را به یاد تویوتا یاریس سدان میاندازد.
اما الهام از خودروهای معتبر جهانی خصوصاً برای خودروسازان رده پایین هرگز امر بدی وجود ندارد ولی به شرطی که این الهامات با هماهنگی کامل بکار روند یعنی چیزی که در ساینا هیچ گاه به چشم نمی خورد. همچنین طراحی و پیاده سازی کابین این خودرو در مقایسه با تیبا تغییر زیادی را تجربه نکرده و همچنان یک طراحی تماماً بی آلایش را مشاهده می کنیم.
کیفیت متریال بهکاررفته در کابین چندان بالا نیست و سایپاییها برای خودرو ساینا از پلاستیک خشک در بیشتر قسمتها استفاده کردهاند. طراحی داخلی ساینا برادر بزرگترش یعنی تیبا کمی شیکتر میباشد. سایپا در طراحی داخلی ساینا از یک نمایشگر کوچک شبیه نمایشگر پژو ۲۰۶ به کارگیری نموده است.
پیاده سازی درهای این خودرو هم نسبت به تیبا عوض شده که اگرچه باز و بسته کردن درهای خودرو را برای سرنشینان راحتتر کرده اما هنوز هم طراحی شه و فارغ از نظمی دارد. در مجموع با اعتنا به طراحی دوباره صندلیها، نسبت به تیبا در ساینا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرا میگیرد.
سایپا این خودرو را در دو تیپ اس ایکس و ای ایکس عرضه نموده است که هردو تیپ بهطور مشترک دارنده امکانات پایه ساینا شامل فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرمکن شیشهٔ عقب، پنجرههای برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور لامپهای جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، سیستم صوتی MP3 که مجهز به درگاه USB و AUX، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل میشود و تیپ EX که ورژن فولآپشن ساینا به حساب می آید علاوه بر آنچه بیان شد مجهز به پنجرههای برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینههای جانبی برقی، سنسور دندهعقب و رینگ آلومینیومی نیز است.
صندلیها نسبت به تیبا کمی ارگونومیک تر گردیده و به همان میزان از راحتی بیشتری برخوردار میباشند. این خودرو دقیقاً به عبارتی پیشرانهٔ تیبا را در قلب خویش جای داده است که آنهم در اصل همان موتور پراید میباشد که به وسیله موسسهٔ EF آلمان تغییراتی در آن ایجادشده و با افزایش حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن بیشتر شدهاست.
حجم این موتور ۸ سوپاپ که M15 نام دارد ۲۰۰ سیسی نسبت به موتور پراید بیشتر بوده و ۱۵۰۰ سیسی حجم دارد. این پیشرانه در سریهای قبلی تیبا ۸۰ اسب بخار قدرت داشت البته بهتازگی سایپا با ایجاد تغییراتی قدرت آن را به ۸۷ اسب بخار و گشتاورش را به ۱۲۸ نیوتن متر افزایش داده میباشد.
درباره ماشین و موتور ها ساینا ,تیبا ,طراحی ,خودرو ,چراغهای ,میباشد ,پنجرههای برقی ,موتور پراید ,داخلی ساینا ,طراحی داخلی ,خودروهای معتبر ,طراحی داخلی ساینا منبع
درباره این سایت